Przygotowanie do jazdy

Przed rozpoczęciem jazdy, kiedy zajmiesz już miejsce za kierownicą powinieneś:

  • dostosować do siebie fotel,
  • ustawić lusterka,
  • zapiąć pasy bezpieczeństwa.
 
W fotelu kierowca powinien siedzieć w takiej odległości od kierownicy, żeby ręce były lekko ugięte w łokciach, a plecy przylegały do oparcia.
Lusterka zewnętrzne, które są po lewej i prawej stronie pojazdu należy ustawić w taki sposób aby zapewnić sobie swobodną obserwację pojazdu jadącego z tyłu – na jak najdłuższym odcinku pasa ruchu.
 
Zapięcie pasów jest obowiązkiem kierowcy. Pasy bezpieczeństwa znacznie zmniejszają ryzyko obrażeń i śmierci przy wypadku drogowym.
 
Od odpowiedniego trzymania kierownicy zależy nie tylko wygoda Twojej jazdy, ale i bezpieczeństwo. Zaleca się trzymać koło kierownicy kładąc ręce w pozycji zwanej potocznie „za dziesięć druga” ( jeżeli kierownica była by tarczą zegara – lewa ręka znajdowałaby się na godzinie 10, a prawa na 2 ).
Nie wolno krzyżować rąk na kierownicy – jest to niebezpieczne, nie powinno się jej trzymać zbyt mocno – ściskać kurczowo koła kierownicy, a także gwałtownie obracać kierownicą – co może spowodować nawet wywrócenie auta.
 
Pedał sprzęgła obsługuje się lewą nogą, przednią częścią stopy. Wyłączamy sprzęgło wciskając pedał – można to wykonać szybkim ruchem. Włączanie sprzęgła wymaga już powolnego i stopniowego ruchu stopy – skutki zbyt szybkiego zwalniania pedału sprzęgła znają doskonale wszyscy uczący się jazdy samochodem.
 
Pedał hamulca jest umieszczony po prawej stronie od sprzęgła. Na hamulec naciskamy przednią częścią stopy prawej nogi. Uruchamiać hamulec należy z wyczuciem i stopniowo, zwalniać nacisk można juz dowolnie.
 
Pedał przyspieszenia obsługuje się również prawa nogą. Na pedał przyspieszenia należy naciskać delikatnie i płynnie. Każde naciśnięcie powoduje wzrost obrotów silnika.
Do włączania odpowiednich biegów służy - dźwignia zmiany biegów. Jest to możliwe jedynie gdy użyjemy sprzęgła.
 
Do unieruchomienia samochodu w czasie postoju służy hamulec awaryjny ( zwany również hamulcem ręcznym ). Dźwignia tego hamulca znajduje się między siedzeniem kierowcy, a siedzeniem pasażera. Hamulec awaryjny jest również używany podczas ruszania na wzniesieniach ( umiejętność ta zostanie sprawdzona podczas egzaminu ).
 
 

Znaki i sygnały drogowe

Zasady ruchu drogowego

Manewry i technika jazdy

Obsługa samochodu

Bezpieczeństwo na drodze

Tylko dla motocyklistów

Testy na prawo jazdy - ZdamyTo.com

Pełna teoria online

E-kurs na prawo jazdy z lektorem
i oficjalne pytania z egzaminów
sprawdź za darmo

Zobacz e-kurs

Nowe zasady

Sprawdź jak uzyskać prawo jazdy

Sprawdź

Zdali z nami
opinie kursantów:

  • Teoria za drugim, praktyka za pierwszym razem zdana! :D

    Kawalarz
  • Zdałam dziś na Radarowej!!!!! za 2 razem

    Wiktoria P
  • Zdałam dzisiaj teorię w WORD Rzeszów po sześciu dniach nauki z Waszych testów.

    Mronia60
  • TEORIA I PRAKTYKA ZDANA ZA PIERWSZYM RAZEM !Bardzo mily egzaminator, co do teorii to uzyskalem 73 punkty, pytanie TAKIE SAME jak na zdamyto!

    stefan805

Testy na prawo jazdy
kategoria B

oficjalne pytania z egzaminów
na prawo jazdy aktualne na 2018 rok

Zobacz

Testy kat. A,C,D,T

U nas testy dla wszystkich kategorii

Zobacz

Ranking

Najlepsi w tym miesiącu

  • Ula Szczypek | Punktów: 1070824
    Średnia błędów: 2.0140 | Śr.czas: 2:21
  • Sylwia Płocharczyk | Punktów: 895804
    Średnia błędów: 2.5280 | Śr.czas: 3:20
  • Anna Kopeć | Punktów: 794272
    Średnia błędów: 0.1774 | Śr.czas: 3:14
  • Łukasz Lewiński | Punktów: 759220
    Średnia błędów: 2.9748 | Śr.czas: 6:40

Polecane szkoły jazdy

Porównaj kursy
na prawo jazdy

Przejdź do porównania

Aktualności

O portalu

czytaj więcej

Trasy
egzaminacyjne

Sprawdź

Kodeks drogowy

Zobacz

Dodatkowe materiały
do nauki

Zobacz

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

napisz wiadomość

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka