Jazda po zaśnieżonej lub oblodzonej jezdni

Gęsty, padający w kilkustopniowym mrozie śnieg jest najbardziej niebezpieczny dla kierowców. Jezdnia staje się śliska, a widoczność ograniczona. Kiedy na drodze zbierze się już warstwa śniegu nie trudno o poślizg czy inne niebezpieczne zdarzenie. Jadąc w takich warunkach zachowajmy więc rozsądek, szczególną ostrożność i zwolnijmy nogę z gazu.

 
Jeszcze bardziej niebezpieczna jest jazda po oblodzonej nawierzchni. Lód ogranicza przyczepność kół. Praktycznie każde zahamowanie, szybki ruch kierownicą czy przyspieszenie grozi poślizgiem. Trzeba więc znacznie ograniczyć prędkość ( najlepiej nie przekraczać 40 km/h ), łagodnie operować pedałami hamulca, sprzęgła i gazu oraz kierownicą.
 
 
Jeżeli przy hamowaniu na oblodzonej nawierzchni poczujemy iż któreś z kół wpada w poślizg – natychmiast zwolnijmy hamulec. Najlepiej tracić prędkość przy pomocy wrzucania niższych biegów. 
Aby zwiększyć nieco przyczepność kół – można zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach. W taki prosty sposób powiększymy powierzchnie opony, która styka się z jezdnią. ( do takiego rozwiązania można uciekać się w naprawdę ciężkich warunkach na drodze ).
Po zakończeniu jazdy – najlepiej od razu uzupełnić powietrze w oponach.
 
Ruszając – można ograniczyć ryzyko poślizgu – używając drugiego biegu. Należy jednak bardzo delikatnie posługiwać się pedałem sprzęgła.
 
Przejeżdżanie przez zaspy.
 
Poruszając się po górskich drogach, drogach biegnących polami – podczas silnych opadów śniegu i silnego wiatru – możemy napotkać zaspy śnieżne.
 
Takie przeszkody najlepiej pokonać włączając pierwszy lub drugi bieg ( nie zmieniać biegów kiedy przejeżdżamy przez zaspę ) i  jechać stałą prędkością. Jeżeli jednak zaspa okazała się zbyt wymagająca dla naszego auta i zakopaliśmy się w śniegu pozostaje nam odkopać koła, a przed ruszeniem np. posypać piaskiem lub położyć coś twardego i płaskiego przed kołami. Można także próbować rozhuśtać auto – przez naprzemienne ruszanie i cofanie – jest wtedy szansa iż samochód będzie mógł wyjechać z zaspy po ubitym śniegu.
 
Drugim sposobem pokonania zaspy jest przejechanie przez nią z rozpędu. Wtedy również możemy zakopać się w śniegu – tylko głębiej. Pokonywanie zasp z rozpędu nie oznacza oczywiście rozpędzania się do niebezpiecznych prędkości.
 

Znaki i sygnały drogowe

Zasady ruchu drogowego

Manewry i technika jazdy

Obsługa samochodu

Bezpieczeństwo na drodze

Tylko dla motocyklistów

Testy na prawo jazdy - ZdamyTo.com

Pełna teoria online

E-kurs na prawo jazdy z lektorem
i oficjalne pytania z egzaminów
sprawdź za darmo

Zobacz e-kurs

Nowe zasady

Sprawdź jak uzyskać prawo jazdy

Sprawdź

Zdali z nami
opinie kursantów:

  • dzis zdałam 1 podejscie :D , krakow koszykarska

    Ula
  • Musze sie pochwalic zdalam dzis prawko za pierwszym razem 69/74 jestem zadowlona.Bardzo dziekuje portalowi ZDAMYTO

    wilma2
  • Po tygodniowym rozwiązywaniu testów z tej stronki udało mi się wczoraj zdać w Szczecinie teorię za pierwszym razem z maxymalną ilością punktów :D

    kamila9900
  • Word Bielsko Biała teoria zdana za pierwszym razem 69pkt polecam stronkę-super!

    Marek Sa.

Testy na prawo jazdy
kategoria B

oficjalne pytania z egzaminów
na prawo jazdy aktualne na 2018 rok

Zobacz

Testy kat. A,C,D,T

U nas testy dla wszystkich kategorii

Zobacz

Ranking

Najlepsi w tym miesiącu

  • Ewa Szymczyk | Punktów: 1435769
    Średnia błędów: 0.2019 | Śr.czas: 1:32
  • Agnieszka Wieczorek | Punktów: 1074669
    Średnia błędów: 0.5262 | Śr.czas: 3:16
  • Klaudia Nowak | Punktów: 1044705
    Średnia błędów: 3.8524 | Śr.czas: 4:30
  • Jacek Batko | Punktów: 691627
    Średnia błędów: 0.9888 | Śr.czas: 5:18

Polecane szkoły jazdy

Porównaj kursy
na prawo jazdy

Przejdź do porównania

Aktualności

O portalu

czytaj więcej

Trasy
egzaminacyjne

Sprawdź

Kodeks drogowy

Zobacz

Dodatkowe materiały
do nauki

Zobacz

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

napisz wiadomość

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka