Jazda po zaśnieżonej lub oblodzonej jezdni

Gęsty, padający w kilkustopniowym mrozie śnieg jest najbardziej niebezpieczny dla kierowców. Jezdnia staje się śliska, a widoczność ograniczona. Kiedy na drodze zbierze się już warstwa śniegu nie trudno o poślizg czy inne niebezpieczne zdarzenie. Jadąc w takich warunkach zachowajmy więc rozsądek, szczególną ostrożność i zwolnijmy nogę z gazu.

 
Jeszcze bardziej niebezpieczna jest jazda po oblodzonej nawierzchni. Lód ogranicza przyczepność kół. Praktycznie każde zahamowanie, szybki ruch kierownicą czy przyspieszenie grozi poślizgiem. Trzeba więc znacznie ograniczyć prędkość ( najlepiej nie przekraczać 40 km/h ), łagodnie operować pedałami hamulca, sprzęgła i gazu oraz kierownicą.
 
 
Jeżeli przy hamowaniu na oblodzonej nawierzchni poczujemy iż któreś z kół wpada w poślizg – natychmiast zwolnijmy hamulec. Najlepiej tracić prędkość przy pomocy wrzucania niższych biegów. 
Aby zwiększyć nieco przyczepność kół – można zmniejszyć ciśnienie powietrza w oponach. W taki prosty sposób powiększymy powierzchnie opony, która styka się z jezdnią. ( do takiego rozwiązania można uciekać się w naprawdę ciężkich warunkach na drodze ).
Po zakończeniu jazdy – najlepiej od razu uzupełnić powietrze w oponach.
 
Ruszając – można ograniczyć ryzyko poślizgu – używając drugiego biegu. Należy jednak bardzo delikatnie posługiwać się pedałem sprzęgła.
 
Przejeżdżanie przez zaspy.
 
Poruszając się po górskich drogach, drogach biegnących polami – podczas silnych opadów śniegu i silnego wiatru – możemy napotkać zaspy śnieżne.
 
Takie przeszkody najlepiej pokonać włączając pierwszy lub drugi bieg ( nie zmieniać biegów kiedy przejeżdżamy przez zaspę ) i  jechać stałą prędkością. Jeżeli jednak zaspa okazała się zbyt wymagająca dla naszego auta i zakopaliśmy się w śniegu pozostaje nam odkopać koła, a przed ruszeniem np. posypać piaskiem lub położyć coś twardego i płaskiego przed kołami. Można także próbować rozhuśtać auto – przez naprzemienne ruszanie i cofanie – jest wtedy szansa iż samochód będzie mógł wyjechać z zaspy po ubitym śniegu.
 
Drugim sposobem pokonania zaspy jest przejechanie przez nią z rozpędu. Wtedy również możemy zakopać się w śniegu – tylko głębiej. Pokonywanie zasp z rozpędu nie oznacza oczywiście rozpędzania się do niebezpiecznych prędkości.
 

Znaki i sygnały drogowe

Zasady ruchu drogowego

Manewry i technika jazdy

Obsługa samochodu

Bezpieczeństwo na drodze

Tylko dla motocyklistów

Testy na prawo jazdy - ZdamyTo.com

Pełna teoria online

E-kurs na prawo jazdy z lektorem
i oficjalne pytania z egzaminów
sprawdź za darmo

Zobacz e-kurs

Nowe zasady

Sprawdź jak uzyskać prawo jazdy

Sprawdź

Zdali z nami
opinie kursantów:

  • Zdałam za pierwszym razem- 74/74pkt. Polecam poświęcić na naukę kilka dni. Nie wydaję mi się, że ktoś może iść "na farta" i zdać

    natalia1986
  • dzięki Waszej stronie udało mi się tydzień temu zdać teorię za 1-szym razem! w MORD Kraków a dzisiaj praktyka w pierwszym podejściu- pozytywnie!

    fatimka
  • Po ok. tygodniu ciągłej nauki działami na zdamyto przerywanej graniem w Drivecluba zdałem! 72 na 74 pkt

    Kamil R.
  • Ja rowniez musze sie podzielic szczesciem testy zdane za pierwszym razem 71/74 - 11.09 z tego szczescia poleglam na praktyce ale to nic

    nowaera

Testy na prawo jazdy
kategoria B

oficjalne pytania z egzaminów
na prawo jazdy aktualne na 2018 rok

Zobacz

Testy kat. A,C,D,T

U nas testy dla wszystkich kategorii

Zobacz

Ranking

Najlepsi w tym miesiącu

  • Ula Szczypek | Punktów: 1070824
    Średnia błędów: 2.0140 | Śr.czas: 2:21
  • Sylwia Płocharczyk | Punktów: 895804
    Średnia błędów: 2.5280 | Śr.czas: 3:20
  • Anna Kopeć | Punktów: 794272
    Średnia błędów: 0.1774 | Śr.czas: 3:14
  • Łukasz Lewiński | Punktów: 759220
    Średnia błędów: 2.9748 | Śr.czas: 6:40

Polecane szkoły jazdy

Porównaj kursy
na prawo jazdy

Przejdź do porównania

Aktualności

O portalu

czytaj więcej

Trasy
egzaminacyjne

Sprawdź

Kodeks drogowy

Zobacz

Dodatkowe materiały
do nauki

Zobacz

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

napisz wiadomość

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka